شناخت نهادهای مرتبط با حمل و نقل و آشنایی با مشاغل وابسته و وظایف آن‌ها

نهاد راه ها و حمل و نقل

کارشناسان در باربری رشت و باربری لاهیجان، نهادهای مرتبط  با حمل و نقل و وظایف آن‌ها را با توجه به نظر کارشناسان باربری بندر انزلی معرفی می‌کنند

 

در كشور ما متولی بخش حمل و نقل درون‌شهری (داخل شهر) وزارت كشور و شهرداری‌ها بوده و در سطح بین‌شهری و بین‌المللی (خارج كشور) وزارت راه و شهرسازی این امور را به عهده دارند.

هر كدام از بخش‌های حمل و نقل برون‌شهری نیز به دلیل تفاوت در زیرساخت و بهره‌برداری، زیر نظر یكی از سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی به‌صورت مجزا و با قوانین مربوط به آن می‌باشد.

نهادهای حمل و نقل

در این میان وظیفه مطالعات و ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها با شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور و وظیفه بهره‌برداری و نگهداری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد. در شكل زیر، نحوه تقسیم وظایف و حوزه مسئولیت در بخش حمل و نقل جاده‌ای در معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نشان داده شده است.

حمل و نقل

مطابق بررسی های کارشناسان حمل اثاثیه منزل رشت و اسباب کشی رشت، سایر نهادهایی كه مرتبط با امور حمل و نقل می‌باشند نیز به شرح ذیل آورده شده است كه به‌اختصار با آن‌ها آشنا خواهید شد:

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور

این ستاد مسئول اعمال مدیریت برنامه‌ریزی لازم برای اجرای كامل قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است.

 

نهاد حمل و نقل

سازمان امداد و نجات هلال‌احمر

ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از كشور، ارائه کمک‌های اولیه در حوادث غیرمترقبه به وسیله‌ی امدادگران و… می‌باشد.

نهاد حمل و نقل

پلیس راهور

(پلیس راهنمایی و رانندگی ایران كه در اختصار راهور نیز خوانده می‌شود)

وظیفه كنترل ترافیك در راه‌های شهری و برون‌شهری را بر عهده دارد و یكی از زیرمجموعه‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

پلیس‌راه واحدهایی از راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است كه وظیفه نظارت و كنترل بر اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده‌های كشور دارند.

نهاد حمل و نقل

بیمه مركزی

نقش این سازمان مرتبط با زیان‌ها و خسارت‌های پس از حادثه است.

نهاد حمل و نقل

سازمان حفاظت محیط ‌زیست

از جمله وظایف این سازمان طراحی و تدوین ضوابط كنترل آلاینده‌های محیط‌زیست (مانند وسایل نقلیه) است.

با وجود آنكه پیشرفت‌های موجود در حمل و نقل سبب سهولت در امر جابه‌جایی فیزیكی می‌شود، لیكن بسیاری از هزینه‌های زیست‌محیطی حاصل از حمل و نقل نادیده گرفته می‌شود.

با توجه به موارد بسیار زیاد تأثیر حمل و نقل بر آلودگی محیط، نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست به خوبی آشكار می‌باشد.

نهاد حمل و نقل

شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یكی از چهار شركت اصلی وزارت نفت می‌باشد. از جمله مهم‌ترین وظایف محوله این شركت در بخش حمل و نقل، تأمین سوخت روزانه همه وسایل نقلیه موتوری سبك و سنگین است.

نهاد حمل و نقل

شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت

فعالیت‌های اصلی این شركت در قالب بهینه‌سازی مصرف سوخت در سیستم‌ها و وسایل حمل و نقل، كمك به رشد فناوری و بهبود كیفیت محصولات از لحاظ مصرف انرژی در صنایع سازنده تجهیزات مصرف‌کننده سوخت است.

توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی در سطوح مختلف جامعه از طریق نشر كتب، مجلات و مقالات، تدوین برنامه‌های لازم در رسانه‌های گروهی، آگاه‌سازی و آموزش عمومی و همچنین ایجاد سیستم‌های تشویقی در جهت ارتقاء فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی از سایر فعالیت‌های این شرکت است.

نهاد حمل و نقل

 

بررسی‌های متخصصین باربری چالوس به همراه متخصصان باربری نوشهر و باربری محمودآباد در مورد وضعیت موجود حمل و نقل بار و مسافر

 

آمار رشته وسیعی از ریاضی است كه راه‌های جمع‌آوری، خلاصه‌سازی و نتیجه‌گیری از داده‌ها را مطالعه می‌کند.

در این بخش برای آشنایی شما با نحوه ارائه آماری اطلاعات (نمودار و جدول) در بخش حمل و نقل، به بررسی چند آمار كلی درباره بخش‌های مختلف حمل و نقل بار و مسافر در كشور پرداخته شده است.

 

سهم حمل و نقل بار و مسافر

سهم (میزان) حمل و نقل بار و مسافر در كشور در بین شیوه‌های مختلف حمل و نقل (جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی) در سال 1393 بررسی شده كه در نمودارهای زیر نشان داده‌شده است.

نمودار سهم (میزان) حمل و نقل مسافر

نمودار سهم (میزان) حمل و نقل مسافر

 

 

نمودار سهم (میزان) حمل و نقل بار

نمودار سهم (میزان) حمل و نقل بار

 

بیشترین حجم تردد و عبور

بیشترین تعداد عبور و مرور کامیون‌های حامل بار ترانزیتی كه در سال 1394 توسط دستگاه‌های تردد شمار (وسیله‌ای برای شمارش تعداد خودروهای عبوری) ثبت شده در جدول زیر آمده است.

بیشترین حجم مسیرهای عبوری- حمل و نقل

 

  بیشترین حجم مسیرهای پرتردد

بیشترین حجم مسیرهای پرتردد كالا در سال 1394 به شرح زیر است.

 

  بیشترین حجم مسیرهای حمل و نقل پرتردد

 

فعال‌ترین مرزهای كشور

اطلاعات مرزهای كشور برای ترانزیت ورود كالا یكی از اطلاعات ارزشمندی است كه برای ارتقاء دادن به سطح سرویس‌دهی مورد نیاز است و حائز اهمیت است. فعال‌ترین مرزهای كشور در ترانزیت ورود كالا در سال 1394 در جدول زیر آورده شده است.

فعال‌ترین مرزهای حمل و نقل كشور

 

توضیح مشاغل حوزه حمل و نقل توسط مشاورین باربری بابلسر و توصیف‌ شغل‌ها و وظایف آن‌ها توسط مشاروان باربری فریدونکنار و باربری قائمشهر

 

مشاغل مختلفی در حوزه حمل و نقل وجود دارند كه هر به‌عنوان متصدی وظایف پاسخگویی به مسافران و كدام دارای كارهای متفاوتی است. در این بخش به رانندگان، كنترل مدارك راننده وسیله نقلیه، صدور شرح‌حال تعدادی از این مشاغل پرداخته می‌شود.

 

متصدی صدور بلیت شرکت‌های مسافری

فردی است که صدور بلیت و انواع صورت وضعیت و رسیدگی به امور وسیله نقلیه را به عهده دارد.

 

متصدی انبار توشه مسافر

فردی است كه در شرکت‌ها و پایانه‌های مسافربری مسئولیت دریافت توشه و كنترل توشه مسافران بر اساس دستورالعمل‌ها، ثبت و صدور رسید توشه، نگهداری و تحویل توشه را به عهده دارد.

 

مهماندار

فردی است كه در شرکت‌ها و پایانه‌های (اتوبوس، قطار، هواپیما و…) مسافربری برون‌شهری مسئولیت هدایت و پاسخگویی به مسافران در طول سفر، كنترل تجهیزات رفاهی، پذیرایی از مسافران و كمك به آن‌ها در شرایط اضطراری و امدادرسانی را به عهده دارد.

مشاغل وابسته به حمل و نقل

كارمند خدمات ویژه مسافری

فردی است كه به عنوان متصدی به افراد معلول و توان‌یاب بر اساس قوانین حمایت از معلولان و با استفاده از تجهیزات مناسب، وظیفه کمک‌رسانی به آن‌ها را همراه با رعایت نكات ایمنی در وسایل نقلیه عمومی به عهده دارد.

 

مأمور گشت و كنترل خطوط مسافری

این فرد مسئول نظارت بر عملكرد خطوط حمل و نقل درون‌شهری از طریق نظارت بر رفت‌وآمد اتوبوس‌ها در خطوط درون‌شهری مطابق با جدول زمان‌بندی، بررسی كمبودها و مشكلات خط و گزارش به مسئولان پایانه خطوط است.

 

نگهبان پایانه

فردی است كه مسئولیت حفاظت از اموال و امنیت مسافران را با همكاری ارگان‌های مربوطه به عهده داشته و با استفاده از تجهیزات حفاظتی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده وظایف عمومی و اختصاصی خود را متناسب با نوع پایانه و موقعیت آن انجام می‌دهد.

 

متصدی ایمنی و آتش‌سوزی

فردی است که وظیفه اطفای حریق در پایانه‌ها و شرکت‌های مسافربری و باری و تهیه گزارشات حادثه‌ای تحلیلی را به عهده دارد.

 

متصدی انبار پایانه

فردی است که وظایف دریافت کالا، چیدمان کالا، ثبت و صدور حواله کالا، نگهداری، تهیه گزارش‌ها و مستندسازی و تحویل کالا را بر اساس مقررات انجام دهد.

 

متصدی سیستم‌های امنیتی پایانه

فردی است که وظیفه استفاده، راه‌اندازی و فعال کردن و غیرفعال کردن سیستم‌های حفاظتی و مانیتورینگ بازرسی، کنترل، گشت زنی و تکمیل چک‌لیست تجهیزات حفاظتی در پایانه‌های باری و مسافربری را به عهده دارد.

 

متصدی تداركات پایانه

این فرد مسئول جمع‌آوری فرم‌های نیازسنجی از بخش‌های مختلف یک پایانه، شركت و یا سازمان است و می‌تواند اولویت‌ها، نیازها و خدمات را بر اساس فرم‌های نیازسنجی تعیین کند.

او با استفاده از فرم‌های استعلام بها و نظر متخصصان خبره در مناقصه‌ها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز را تأمین كرده و اعتبار، كیفیت و سلامت آن‌ها را كنترل می‌كند.

 

متصدی حمل بار

فردی است كه وظایف پذیرش، صدور اسناد حمل، محاسبه كرایه حمل، بارگیری و چیدمان بار، حمل و تخلیه بارهای عادی را به عهده دارد.

 

متصدی آرشیو اسناد

فردی است كه بتواند سازماندهی و طبقه‌بندی اسناد را بر اساس شرکت‌های حمل و نقل و آژانس‌های كرایه اتومبیل را انجام دهد، تجزیه و تحلیل وضع موجود را انجام داده، نیازها و کمبودها را تعیین كند، گزارش عملكرد روزانه تهیه‌کرده و خدماتی مانند اتومبیل كرایه، باری درون-شهری، مسافری درون‌شهری را ارائه كند.

 

نصاب علائم راه‌ها

فردی است كه بتواند جانمایی علائم در محور راه‌ها انجام دهد، تجهیزات و مصالح مورد نیاز را برآورد كند و علائم را بر اساس قوانین و مقررات نصب كند.

نصب علایم حمل و نقل

نصاب تجهیزات ایمنی

برآورد مصالح و تجهیزات جهت نصب انواع سرعت‌گیرها و ضربه‌گیرها، آماده‌سازی سطوح بر اساس نوع و عملیات نصب آن‌ها را بر عهده دارد.

 

متصدی حمل بار فاسدشدنی

فردی است که وظایف پذیرش، صدور اسناد حمل، محاسبه كرایه حمل، بارگیری و چیدمان بار، حمل و تخلیه بارهای فاسدشدنی را به عهده دارد.

 

متصدی حمل و نقل بین‌المللی

فردی است که بتواند وظایف تعیین شیوه‌های حمل ‌و نقل در حین فرآیند حمل، تدوین برنامه زمان حمل، تعیین مسیرهای حمل و انتخاب مسیرهای بهینه، تنظیم قراردادهای تجاری، تبادل اسناد و مدارك حمل كالا، كنترل موقعیت محمولات در زمان حمل و حمل کالا را انجام دهد.

 

متصدی سرویس، تعمیر و نگهداری ناوگان جاده‌ای

وظایف این فرد کنترل سلامت تسمه‌های موتور، کنترل و تنظیم مایع خنک کاری موتور، کنترل روغن‌موتور، کنترل نشتی روغن جعبه‌دنده، دیفرانسیل و فایتال درایو، کنترل عملکرد سیستم‌های گرمایش و سرمایش، کنترل و تنظیم مایع باطری‌های خودرو، تکمیل چک‌لیست‌ها و صدور مجوز حرکت است.

 

متصدی كنترل ایمنی بارگیری و بارچینی

عملكرد سیستم‌های گرمایش و سرمایش، كنترل و كرده، با استفاده از تجهیزات و امكانات امدادی محیط را ایمن می‌دهد همچنین در مواقع ضروری عملیات اسکان اضطراری را اجرا می‌نماید.

 

متصدی تعمیر و روسازی راه‌ها

شاغل در این شغل فردی است كه توانایی درزگیری و لکه‌گیری راه‌ها بر اساس استانداردهای فنی و عمومی و آیین‌نامه روسازی راه‌ها را با استفاده از تجهیزات و مواد مصرفی دارد.

 

نصاب تجهیزات ایمنی

فردی است كه وظایف نوع و اهمیت آن انجام دهد، به درخواست مراجعین پاسخ دهد، اسناد را تفكیك كرده و به افراد یا واحدهای مربوطه تحویل دهد و انواع گزارش‌های آماری را تهیه كند.

 

متصدی تهیه بارنامه

فردی است كه وظایف صدور بارنامه با استفاده از نرم‌افزار و هم به صورت دستی، مستندسازی و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها، محاسبه عوارض بارنامه، واریز عوارض بارنامه، تکمیل درخواست بارنامه، مراحل دریافت بارنامه از پایانه و بانک را بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام دهد.

 

بازرس فنی وسیله نقلیه

فردی است كه بتواند وظایف كنترل مدارك و انطباق آن با وسیله نقلیه، كنترل، مراحل سرویس نگهداری و پنچرگیری سریع لاستیک‌ها در خودروهای تجاری، بازدید لاستیك محورها، كنترل و تعویض لامپ‌های هشداری و روشنایی، كنترل و عملكرد نشان‌دهنده‌ها، برف‌پاک‌کن، شیشه‌شور، سیستم گرمایش و سرمایش، باطری، بوق، كنترل مایع ترمز، نشتی هوا در سیستم ترمز و مایع هیدرولیك فرمان، كنترل عملكرد سیستم ترمز روغنی، بادی روغنی و دستی بادی، سرویس‌های ساده و تكمیل چک‌لیست‌ها و سیستم ترمز بادی در فرایند بكسل، صدور مجوز حركت را انجام دهد.

 

متصدي كنترل ايمني بارگيري و بارچيني

فردی است كه بتواند وظایف تعیین نوع بسته‌بندی‌ها، انطباق نوع بسته‌بندی با آیین‌نامه، كنترل سلامت تجهیزات مهار بار، مهار انواع بارها، تكمیل چک‌لیست کنترل مهار بار مطابق با آیین‌نامه را انجام دهد.

 

متصدی بارگیری و بارچینی مواد خطرناك

فردی است كه بتواند وظایف تعیین علائم و كدهای شناسایی مواد خطرناك، تعیین وسیله حمل مواد خطرناک و نصب علائم روی وسیله حمل مطابق با ضوابط آیین‌نامه، بارهای خطرناك انجام عملیات بارگیری و تخلیه و مواد خطرناك مطابق با آیین‌نامه، تكمیل فرم‌ها و صدور اسناد حمل را انجام دهد.

 

نصاب گاردریل

فردی كه این شغل را دارد انواع گاردریل‌ها را می‌شناسد، توانایی به‌کارگیری سیستم گاردریل بر اساس شرایط فیزیكی و هندسی منطقه را دارد، قابلیت خواندن نقشه‌های اجرایی، برآورد مصالح و تجهیزات برای نصب گاردریل و اجرای عملیات نصب بر اساس استاندارد ایمنی راه‌ها و ابلاغیه‌های سازمان راهداری را دارد.

حمل و نقل- نصاب گاردریل

متصدی پایدارسازی ترانشه‌ها

صاحب این شغل می‌تواند با روش‌های مختلف مانند دیوارهای گابیونی، سنگچینی و استفاده از توری و بتن پاشی سعی در پایدارسازی ترانشه‌ها یا شیروانی‌های خاكی اطراف راه برای جلوگیری از ریزش یا سقوط مصالح خاكی یا سنگی به درون محور راه‌ها بر اساس استانداردهای مشخصات فنی عمومی راه‌سازی و راهداری را داشته باشد.

 

متصدی مسافربری بین‌المللی

به آن كارگزار مسافربری هم میگویند. این فرد با در اختیار گذاردن وسیله حمل و نقل مناسب، زمان جابه‌جایی مشخص، تشریفات جانبی بین‌راهی و هزینه توافق شده، مسافر/ مسافران را از مبدأ توافقی به مقصد توافق شده می‌رساند.

 

متصدی حمل بارهای ترافیكی

صاحب این شغل وظایفی مانند توزین و تعیین بارمحوری، تعیین نوع بارهای ترافیكی، صدور اسناد حمل، محاسبه جریمه اضافه بار، نصب علائم ایمنی، هشداردهنده‌ها و تجهیزات روی وسیله نقلیه را در شرکت‌های ویژه حمل بار ترافیکی به عهده دارد.

 

متصدی كنترل بار ترافیكی

این فرد می‌تواند کنترل‌هایی نظیر وسیله نقلیه متناسب با نوع بار، كنترل بارمحوری و ظرفیت مجاز، كنترل تجهیزات مهار بار، كنترل شرایط ایمنی عبور از کنارگذرها را انجام دهد.

اسکورت‌ها، علائم ایمنی و هشداردهنده‌ها، تخلیه ایمن بار و كنترل سلامت بار با استفاده از چک‌لیست قبل از تخلیه بار نیز از وظایف این فرد است.

Rate this post
مقالات

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.