معرفی سیستم روشنایی خودروهای جدید و تاریخچه بهره‌گیری از نور در خودروها

سیستم روشنایی

سیستم روشنایی در خودروها

سیستم روشنایی خودروهای جدید شامل روشنایی و دستگاه‌های سیگنالینگ نصب شده در جلو، عقب، طرفین و در برخی موارد در بالای وسیله نقلیه موتوری.

سیستم روشنایی خودروها، مسیر را برای راننده روشن می‌کند

و دید خودرو را افزایش می‌دهد

و به سایر رانندگان و عابران پیاده این امکان را می‌دهد تا حضور، موقعیت، اندازه، جهت حرکت و اهداف راننده در مورد جهت و سرعت حرکت را ببینند.

وسایل نقلیه اضطراری مانند آمبولانس، معمولاً تجهیزات هشداردهنده روشنایی را برای هشدار به رانندگان و نشان دادن اولویت حرکت در ترافیک به همراه دارند.

سیستم روشنایی

تاریخچه

طبق مطالعات متخصصان  باربری نوشهر ، وسایل نقلیه اولیه جاده‌ای قبل از در دسترس بودن روشنایی الکتریکی، از لامپ‌های سوختی استفاده می‌کردند.

دینام برای چراغ‌های جلو اتومبیل اولین بار در حدود سال 1908 نصب شد و در اتومبیل‌های دهه 1920 عادی شد.

چراغ‌های عقب و لامپ‌های ترمز در حدود سال 1915 معرفی شدند

و تا سال 1919 چراغ‌های جلو “فرو رفته” در دسترس بودند.

چراغ پرس شده به عنوان چراغ جلو در سال 1936 معرفی شد و در سال 1940 به عنوان تنها نوع قابل قبول در ایالات متحده تعیین شد.

سیگنال‌های روشن‌کننده خودكار در سال 1940 ساخته شدند.

تا سال 1945 چراغ‌های جلو و چراغ‌های سیگنال در طراحی بدنه ادغام شدند.

منابع نور چراغ‌های جلو هالوژن در اروپا در سال 1960 توسعه یافتند.

در سال 1993، اولین چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی بر روی اتومبیل‌های تولید انبوه نصب شدند.

چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی در دهه اول قرن بیست و یکم معرفی شدند.

سیستم روشنایی

رنگ نور ساطع شده

محققین باربری رشت بیان می‌کنند که در کنوانسیون 1949، رنگ نوری که توسط چراغ‌های خودرو ساطع می‌شود، با قرارداد طولانی مدت تا حد زیادی استاندارد شد.

لامپ‌های رو به عقب باید نور قرمز، لامپ‌های رو به پهلو و تمام سیگنال‌های روشنایی باید نور کهربایی منتشر کنند،

در حالی که لامپ‌های رو به جلو باید رنگ زرد،  سفید یا انتخابی منتشر کنند.

 

روشنایی رو به جلو

چراغ‌های جلو ممکن است توسط مه شکن‌های کمکی، چراغ‌های یا لامپ‌های پیچ‌دار رانندگی تقویت شوند، .

چراغ‌های جلو باید نور جلو و جانبی کافی را فراهم کند بدون اینکه تأثیر منفی در دید سایر کاربران جاده با تابش خیره‌کننده ایجاد کند؛

این امر مورد تأکید کارشناسان باربری بندر انزلی قرار گرفته است.

این پرتو برای استفاده در هر زمان که وسایل نقلیه دیگری جلوتر باشند، مشخص شده است.

مقررات سازمان ملل برای چراغ‌های جلو، پرتویی با قطع ناگهانی و نامتقارن با جلوگیری از تابش مقدار قابل‌توجهی نور به چشم رانندگان اتومبیل‌های قبلی یا پیش رو تعیین می‌کند.

سیستم روشنایی

چراغ‌های جلوی اصلی

چراغ‌های جلوی اصلی، چراغ‌های پرتوی، رانندگی یا پر نور نیز نامیده می‌شوند.

این چراغ‌ها توزیع نور شدید و با وزن مرکزی را ارائه می‌دهند و کنترل خیره‌کنندگی خاصی ندارد.

بنابراین، آن‌ها فقط برای استفاده در جاده خلوت مناسب هستند،

زیرا تابش خیره‌کننده رانندگان دیگر را خیره می‌کند.

 

لامپ‌های کمکی

لامپ‌های کم‌نور چراغ کمکی ممکن است برای تأمین نور با شدت بالا تعبیه شده باشند تا راننده بتواند در دامنه‌ای بیشتر از چراغ‌های جلو خودرو ببیند.

این گونه لامپ‌ها بیشتر در اتومبیل‌های رالی نصب می‌شوند

و گهگاه در وسایل نقلیه تولیدی که از این نوع اتومبیل‌ها گرفته شده یا از آن‌ها تقلید می‌کنند، نصب می‌شوند.

آن‌ها در کشورهایی با جاده‌های با نور کم، یا در مناطقی مانند کشورهای شمال اروپا  که در طول زمستان دوره روشنایی روز کوتاه است، معمول است.

نور بالا به عنوان “چراغ رانندگی” شناخته می‌شد.

این اصطلاحات هنوز در مقررات بین‌المللی سازمان ملل یافت می‌شود که بین لامپ‌های اصلی (اجباری) و کمکی (اختیاری) چراغ‌های جلو تفکیکی قائل نمی‌شوند.

طبق مطالب مندرج در سایت خدمات باربری آبار ، بسیاری از کشورها نصب و استفاده از لامپ‌های رانندگی را اجباری کرده‌اند.

سیستم روشنایی

مه شکن جلو

مه شکن‌های جلو پرتوی نوری عریض و میله‌ای شکل با قطع شدید در قسمت بالا ایجاد می‌کنند

و عموماً به صورت هدفمند نصب می‌شوند.

آن‌ها ممکن است نور زرد، سفید یا انتخابی تولید کنند و برای استفاده در سرعت کم طراحی شده‌اند تا روشنایی را که به سمت سطح جاده هدایت می‌شود و در شرایط دید ضعیف ناشی از باران ، مه ، گردوغبار یا برف افزایش می‌یابد .

در بیشتر کشورها، به ندرت استفاده از چراغ‌های مه شکن جلو را ضروری می‌کند

و هیچ گونه شرط قانونی برای آن‌ها وجود ندارد.

راننده وسیله نقلیه نباید از چراغ مه شکن استفاده شده در خودرو استفاده کند

مگر اینکه راننده در مه، باران و یا تحت شرایط جوی دیگری که دید را محدود می‌کند، رانندگی کند.

سیستم روشنایی

لامپ‌های گوشه‌ای

در بعضی از مدل‌ها، لامپ‌های پیچ‌دار چراغ سفید با شدت ثابت را برای روشنایی جانبی در جهت چرخش یا تغییر مسیر مورد نظر ارائه می‌دهند. آن‌ها به طور کلی همراه با سیگنال‌های چرخش فعال می‌شوند و ممکن است سیم‌کشی شوند تا هنگام جابجایی خودرو به دنده عقب نیز روشن شوند.

برخی از وسایل نقلیه مدرن وقتی ورودی فرمان به یک زاویه از پیش تعیین شده در آن جهت می‌رسد،

لامپ پیچ در یک یا طرف دیگر را فعال می‌کنند، صرف نظر از اینکه سیگنال چرخشی فعال شده باشد.

استانداردهای فنی آمریكا حاوی شرایطی برای لامپ‌های پیچ جلو و همچنین لامپ‌های پیچ كننده عقب است.

 

سیگنال و چراغ‌های شناسایی

بسته به عملکرد مورد نظر و تنظیم شده، ممکن است چنین لامپ‌هایی به طور مرتب چشمک بزنند.

بیشتر آن‌ها باید به صورت جفت نصب شوند – یك چپ و یك راست – گرچه بعضی از وسایل نقلیه دارای چندین جفت هستند (مانند دو چراغ توقف چپ و راست) و / یا منابع نوری اضافی (مانند یك چراغ توقف چپ و یك راست، هر یك شامل دو لامپ لامپ).

سیستم روشنایی

چراغ‌های توقف (چراغ ترمز)

چراغ‌های عقب قرمز با سرعت ثابت هنگامی که راننده ترمزهای خودرو را فشار می‌دهد فعال می‌شوند و به وسایل نقلیه عقب هشدار می‌دهند تا آماده توقف شوند. این‌ها در استانداردها و مقررات فنی و در كنوانسیون ترافیك جاده‌ای وین به طور رسمی لامپ توقف نامیده می‌شوند، گرچه به طور غیررسمی گاهی اوقات “چراغ ترمز” نامیده می‌شوند.

لازم است که آن‌ها به طور متقارن در لبه‌های چپ و راست عقب هر وسیله نقلیه نصب شوند.

سیستم روشنایی

مه شکن عقب

در اروپا و سایر کشورها که به مقررات سازمان ملل متحد پایبند هستند، وسایل نقلیه باید مجهز به یک یا دو ” چراغ مه شکن عقب” قرمز روشن باشند که به عنوان چراغ‌های عقب با شدت بالا عمل می‌کنند تا توسط راننده در شرایط دید ضعیف روشن شود.

چراغ‌های مه شکن عقب در ایالات متحده تجهیزات ضروری نیستند، اما مجاز هستند و تقریباً فقط در وسایل نقلیه با مارک اروپایی در آمریکای شمالی یافت می‌شوند. اگر دو چراغ مه شکن عقب نصب شده باشد، باید با توجه به خط وسط خودرو متقارن باشند.

سیستم روشنایی

چراغ‌های سبقت عقب

تا حدود دهه 1970 در فرانسه، اسپانیا، مراکش و احتمالاً سایر کشورها، در بسیاری از وسایل نقلیه تجاری و برخی قطارهای جاده‌ای شوروی، چراغ سبز در عقب نصب شده بود. این می‌تواند توسط راننده انجام شود تا نشان دهد که برای سبقت وسیله نقلیه ایمن است.

Rate this post
مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.